De reis en de eerste dagen - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Elske Mulder - WaarBenJij.nu De reis en de eerste dagen - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Elske Mulder - WaarBenJij.nu

De reis en de eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Elske

12 November 2013 | Zuid-Afrika, Port Alfred

De reis en de eerste dag
Hallo allemaal, even een berichtje uit het mooie en warme zuid-afrika.
Na een hele lange reis van ongeveer 30 uur waren we op de plaats van bestemming. Helaas verliep de reis niet geheel zonder irritaties en moeilijkheden. Eerst maar is even afscheid nemen op schiphol en door de douane. Zonder problemen! Daarna begon de vlucht naar Caïro. We zaten met de mannelijke vissersclub die naar de wereldkampioenschap gingen en een egyptenaar in het vliegtuig. (en de rest natuurlijk). We hebben veel geleerd over Egypte over de geschiedenis maar ook over de problemen nu. 4 en half uur lang met deze man gepraat. In Egypte hebben ze ons geld afgetroggeld. We betaalden 6 euro voor een blikje energy drank….. WHUT! Ze lachten er wel lief bij en zeiden dat Nederlanders leuk waren! Ik zou het ook zeggen als ik een extra zou aftroggelen!
De douane was hier ook erg behulpzaam, ze zeiden geen woord en werden overal door gelaten nadat we een half uur hadden gewacht.
Tijd voor vlucht 2. Caïro naar Johannesburg. Het beloofde een lange nacht te worden met veel slaap totdat we onze plekken zagen. De twee plekken met de minste zitruimte en natuurlijk voor de wc. We waren nog niet bewust dat dit in ons nadeel zou werken maar nadat het vliegtuig was opgestart begonnen de problemen. De mannen voor ons wouden slapen en deden de stoelen naar achteren. We zaten met de knieën tegen ons gezicht aan of probeerden van allerlei manieren om toch een beetje lekker te zitten. Na een paar uur waren we er wel klaar mee, en toen begon de wc te stinken. Het was spitsuur tot het einde van de reis en continu stonden mensen naast ons om naar de wc te gaan en elke keer als de deur open ging kreeg je een walm in je gezicht. Deze vlucht zijn we misselijk en ziek uit gekomen. BAH!
Daarna in Johannesburg, waar moeten we heen? De mannen van de vissersclub zagen we nergens meer, deze hebben we de hele tijd gevolgd. Dus overal maar vragen: daar rechts en dan aan de linker kant. DUIDELIJK! Uiteindelijk vonden we de douane. Hier stonden lange rijen. Ik zal het verhaal besparen, het duurde lang. Ook weer uiteindelijk na een uur waren we er doorheen. Geheel in stress want onze vlucht zou binnen 45 minuten vertrekken en we moesten de koffers nog ophalen en weer inleveren. Met een karretje rennen over het vliegtuig, mensen aanrijden en alle mensen die zo behulpzaam waren: Daar links en dan de rechterkant waren we klaar om het vliegtuig in te gaan met nog 10 minuten. Waar we tot schrik er achter komen dat we voor de verkeerde gate staan en dat we de koffers verkeerd hebben ingeleverd. Na vele stressminuten kwamen we er achter dat we het verkeerde vliegtuig waren gevolgd en dat onze vlucht pas een uur later ging. Het eerste moment van ontspanning en lekker luxe eten. (vliegtuig eten is … mwah) Buik vol en veel gedronken en het koste 100 rand (ongeveer 8,50). Dit vonden we leuk! Laten we gaan winkelen! Helaas waren de winkels niet zo leuk dus dan maar naar het vliegtuig. De laatste vlucht!
Aangekomen in Port Elizabeth staan er nog meer studenten te wachten, en we moesten nog even wachten op de volgende studenten die zouden aankomen. Zodat we met alle studenten richting de Campus gingen. Dit was nog ongeveer een uur en drie kwartier rijden. Vanaf het eerste moment een hele beleving. Hobbels, gaten en stuiteren. Mensen overal op de weg, uitwijken en hard remmen en weer gas geven. Bizarre ervaring maar al snel aan gewend waardoor ik eventjes mijn ogen dicht kon doen. Op het laatst kwamen we zebra’s tegen! :D Jaaa! Wilde dieren.
En toen waren we op de plaats van bestemming. Er was een gedoe met de kamers. Alles was door de war en ze wisten niet waar wij heen moesten. Toen kregen we kamer 26 op buttmail (als ik het goed schrijf). Deze was naar ons idee nog in aanbouw ;( Harstikke smerig en we hadden allebei zoiets van oke, als wij hier 5 maanden moeten zitten ;(. Gelukkig kwamen de schoonmaaksters snel en konden we ons gaan opfrissen waarna we gelijk aan de cocktail moesten met andere studenten. Veel mensen leren kennen en veel te horen gekregen over Port Alfred en de tripjes.
Daarna een rondleiding op school en eten op school. Alweer rijst :( derde keer rijst die dag. Ik begin er al aan te wennen…. Daarna nog heel gezellig buttmail bekeken en hoe iedereen woont en nog wat gedronken in het cafe op school. Toen was het tijd om naar huis te gaan want om 9 uur moesten we weer beginnen met school. In bed aangekomen vielen we gelijk in slaap. Na 36 uur reizen en veel nieuwe indrukken was dit te verwachten.

Om half 6 ging de zon op en begonnen de vogels te fluiten. Helaas zijn het hier geen musjes maar een vogel twee keer zo groot als een duif met een “vervelend” geluid. Dus goeiemorgen Port Alfred om half 6 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dat was twee dagen geleden, terwijl het nu al voelt als een half jaar. Dit komt omdat de dagen volledig zijn ingepland en er veel te leuke mensen zijn. Maandag hebben we de eerste lessen gehad, voornamelijk intro op het werk en op hoe je je moet gedragen en de security regels. We hebben de bewaker voor de deur, perfect! Alleen s avonds wel schrikken als je thuis komt.
Maandag hadden we een uurtje vrij en gingen even winkelen in het centrum. We hebben hard gelachen om de prijzen. Schoenen waar je hier 60 euro voor betaald zijn hier 6 euro. Dus we hebben wat dingetjes in gekocht. We waren helemaal in de wolken. Helaas twee uur later ,2 kilometer bij ons vandaan, stonden we met beide benen op de grond. We stonden op de vuilnisbelt te kijken naar een kindje van 2 dat flessen aan het rapen was. Dit was erg confronterend en gaf gelijk een duidelijk beeld van wat we kunnen verwachten van de stage. Het zon/zee/strand/paradise gevoel was goed verdwenen. We hebben er lang over gepraat en nu is het zoeken naar een balans om hier toch goed mee om te kunnen gaan.
Vandaag hebben we de eerste training gehad voor het kamp (ja kamperen in een tent) van aankomend weekend. Ik begeleid samen met een local een groep van 25 jongeren tussen de 18 en 30 jaar. Er zijn in totaal 200 jongeren. De training was geweldig! We hebben kano gevaren, in het water geweest etc. en morgen gaan we paardrijden! Ik zeg… leuk! :D Het kamp is van donderdag tot zondag en dan hebben we zondag avond feest en kunnen dan maandag eindelijk uitslapen! Daar zijn we nu al aan toe want de dagen op het kamp zijn van 5 uur s ochtends tot half 11 s avonds. Terwijl onze dagen nu ook zijn ingepland van 8 tot 6 (met uitloop).

In elk geval heb ik al een duidelijker beeld van wat mij hier te wachten staat en geniet ik voluit en we maken van de situatie wat we er van maken kunnen!

Groetjes vanuit Afrika!
(leuk weetje: Wij zijn heel erg verbrand! )

• 12 November 2013 - 19:25

Annemieke:

Lieve Els,
    wat fijn om te lezen dat je veilig bent aangekomen en je het zo ontzettend naar je zin hebt! Lijkt me apart om inderdaad dat contrast gelijk te hebben; aan de andere kant natuurlijk ook de keiharde realiteit waar je inderdaad nog wel paar keer tegen aan zult lopen..
    Wacht met heel veel plezier je 2e verslag af!
    Dikke zoen uit een koud en regenachtig Nederland

• 12 November 2013 - 22:14

Wilma:

Mooi, je bent op plaats van bestemming aangekomen... een geweldige prestatie... ik weet wat je naar reizen ver weg tegen kan komen. klinkt allemaal best positief wat je schrijft, behalve de vuilnisbelt... ga dingen niet vergelijken met europa... dat helpt...
    Heel veel plezier en een knuffel van mij,

Wilma

• 12 November 2013 - 23:14

Linde :

He zusje,
    Wat leuk dat je toch aan een weblog bent begonnen. Leuk om te lezen wat je de eerste dagen hebt gezien en hebt meegemaakt. Herkenbaar!! Maar goed dat je er met elkaar over kunt praten. Hartstikke belangrijk!! Meid geniet er lekker van! Heel veel succes met het kamp, maar dat gaat vast wel goed komen. En niet vergeten om je goed in te smeren he!!!! ;)
    Dikke knuffel

• 14 November 2013 - 11:26

Chenice:

Haha wat een lap tekst! En wat een heenreis! Gelukkig heb je het overleeft en al vol aan de bak zo te horen! Veel plezier met het kamp en hopelijk heb je ook nog wat tijd voor jezelf daar ;)

• 14 November 2013 - 11:27

• 14 November 2013 - 11:29

Chenice:

• 14 November 2013 - 11:31

Hahahaha okay daar ging even iets niet goed.. sorry!!! Die stomme mini-lapotop liep vast..